LŮŽKOVÝ HOSPIC

HOSPIC DOBRÉHO PASTÝŘE

TŘI, z.ú.

Sokolská 584

257 22 Čerčany

luzkovy@hospic-cercany.cz 

 

tel. 317 777 381

fax. 317 700 903

PRO KOHO JE SLUŽBA URČENA

Přijímáme pacienty v terminálním stádiu onemocnění s předpokládanou délkou života kratší než 6 měsíců a to bez ohledu na věk, finanční možnosti a místo bydliště nemocného.

Jsme zde pro ty, jež potřebují úlevu od bolesti nebo jiných závažných symptomů snižujících kvalitu života, a domácí péče v jejich případě není možná nebo nestačí.

O umístění v našem zařízení může požádat každý, kdo je v terminálním stádiu onemocnění jak s diagnózou onkologickou, tak neonkologickou (např. srdeční selhání, neurodegenerativní onemocnění, a pod.) a vyžaduje s ohledem na komplexnost přítomných tělesných příznaků, psycho-sociálních a spirituálních potřeb specializovanou paliativní (úlevnou) léčbu a péči.

Umožňujeme prožít co možná nejlépe každý ze zbývajících dnů, a to jak nemocným, tak jejich blízkým.

 

NÁŠ PŘÍSTUP

  • Snažíme se vytvářet atmosféru bezpečí a jistoty pro umírající i jejich doprovázející.
  • Usilujeme o co nejvyšší kvalitu života nemocného a úlevu od potíží.
  • Každý člověk je pro nás jedinečný ve svých názorech, přáních a potřebách. 
  • K nemocnému přistupujeme s respektem, aby za každých okolností byla zachována jeho důstojnost.
  • Naším cílem je, aby pacient netrpěl bolestí a nezůstal v posledních chvílích sám.

JAK POŽÁDAT O SLUŽBU

Žádost o přijetí do lůžkového hospice může podat nemocný anebo jeho blízcí, ošetřující lékař, praktický lékař nebo sociální pracovník .

K vyplněné žádosti o přijetí je potřeba přiložit aktuální lékařskou zprávu. Aktuální lékařská zpráva je poslední propouštěcí zpráva z  nemocnice nebo od ošetřujícího lékaře, která umožňuje vyhodnotit stav pacienta.

Dokumenty nám můžete poslat poštou na adresu: Tři, z.ú., Sokolská 584, 257 22 Čerčany, e-mailem: luzkovy@hospic-cercany.cz, nebo faxem: 317 700 903.

Pokud bude žádost i lékařská zpráva kompletní, proces příjmu se v  případě volné kapacity automaticky urychlí.

Léčba a plán péče vychází z individuálních potřeb pacienta. Je zaměřena na mírnění obtíží jako je bolest, dušnost, nevolnost apod. a na uspokojení psychosociálních a duchovních potřeb.

Našim cílem je, aby pacient netrpěl bolestí, nebyl na konci svého života sám a byla zachována a respektována jeho důstojnost.

Pro uspokojení těchto potřeb je zapotřebí multidisciplinárního týmu, jako je lékař, sestry, ošetřovatelé, sociální pracovníci, fyzioterapeut, psycholog, nutriční terapeut, pracovníci v centru denních služeb (CDS), dobrovolníci.

Lékařská péče je poskytovaná 24hod denně.

Každý den od 8.15hod probíhá ranní hlášení multidisplinárního týmu a 1x týdně probíhá velké hlášení. O víkendech na oddělení pracují převážně externí lékaři. Dále spolupracujeme s externími konzultanty, jako je psychiatr, zubař apod.

 

PŘIJETÍ PACIENTA

  • Po schválení žádosti se plánuje příjem dle kapacity lůžek. Sociální pracovník s pacientem, rodinou či sociálním pracovníkem dohodne termín přijetí. Přijetí se provádí každý všední den do 14hod.
  • Při příjezdu je pacient směrován recepční na konkrétní pracoviště a číslo pokoje, kde si pacienta přebírá sestra. V případě bolestí či nevolnosti ihned kontaktuje lékaře a aplikuje potřebné léky.
  • Pohyblivý pacient, popř. jeho rodina je seznámena s pokojem, koupelnou, a celým oddělením. Dále je pacient a rodina seznámena s možností využití CDS, kaple, obchůdku, restaurace a zahrady. Po odpočinku sestra provede důkladný příjem. Vyplní potřebné údaje ohledně zdravotního stavu, psychického stavu, sociální situace, duchovních potřeb nemocného, změří fyziologické funkce, seznámí pacienta o použití pomůcek, s režimem a programem. Na cedulku před pokoj sestra napíše jméno a příjmení pacienta. Případnou hotovost uloží do trezoru na pokoji, větší hotovost uloží staniční sestra do centrálního trezoru.
  • Sestra identifikuje pacientovy problémy a přání a domluví plán péče. Poté pacienta navštíví lékař a sociální pracovník a provede s pacientem příjmový rozhovor.
  • Druhý den se provádí důkladná celková hygiena ve vaně. V prvním týdnu pacienta navštíví psycholog, nutriční terapeut, fyzioterapeut a v případě přání duchovní katolické, evangelické, husitské či adventistické církve. Dvakrát v týdnu ve st a v so probíhají katolické mše v naší kapli na 1. patře. Každý pracovní den může pacient navštívit během dopoledne a odpoledne centrum denních služeb.
  • Spolupráce s rodinou je vítána a proto se snažíme rodinu do péče zapojit a společně řešit pacientovy problémy. Rodina může pacienta kdykoliv navštívit, návštěvní hodiny nejsou omezeny. Při každé návštěvě obdrží rodina identifikační kartičku a je povinna se vždy nahlásit při příchodu a odchodu na sesterně u sester. Rodinný příslušník zde může být i ubytován přímo na pokojích s nemocným a může si zde objednat stravu. Při zhoršení zdravotní stavu nemocného, sestra kontaktuje rodinu, aby mohla být přítomna s nemocným.
  • Pacient během dne po domluvě se sestrami, může navštívit kavárnu, CDS, zahradu. Dle dohody může opustit i zařízení při podpisu propustky. Nemocný může v době hospitalizace jít až na 3dny na propustku. V hospici dále může navštívit kadeřnici a pedikérku. Pravidelně hospic navštěvují duchovní, dobrovolníci a zdravotní klauni.

 

PRŮBĚH PÉČE

Každý den je jedinečný a potřeby a problémy nemocného se mohou měnit dle stavu. Proto každý den hodnotíme stav pacienta a respektujeme jeho přání a potřeby.

 

REŽIM DNE                                                       

7.30 – 8.30 – podání léků, příprava a podání snídaně, dle potřeby nakrmení pacientů

9.00 – 11.00 – důkladná hygiena na lůžku, ve sprše či ve vaně, provedou se převazy, vizita lékaře

9.30 – 11.30 – aktivizace fyzioterapeutem, CDS

12.00- 13.00 – podání léků, podávání obědů, krmení a sklízení obědů

13.00 – 14.00 – polední pauza

14.00 – 15.00 – CDS, aktivizace

15.00 – svačina

15.00 – 16.00 – CDS, aktivizace

16.00 – 17.00 – odpolední hygiena

17.00 – 18.00 – podání večerních léků, podávání večeře, krmení, sklizení po večeři, úklid kuchyňky

 

VYBAVENÍ POKOJŮ

Většina pokojů je jednolůžkových s vlastním sociálním zařízením a přistýlkou. V pokoji je skříň s trezorem, dva noční stolky, polohovací postel, televize, police a nástěnka na obrázky či fotografie, které by připomínali domácí prostředí.

 

POSLEDNÍ DNY ŽIVOTA

Při zhoršení zdravotního stavu, rodinu informujeme a nabídneme jim přítomnost u umírajícího a žádáme rodinu o zajištění oblečení. Zajišťujeme psychickou podporu pacienta, ale i jeho rodiny. Rodině je vysvětleno, jak může být umírajícímu na blízku, jaké projevy se u umírajícího vyskytují, abychom zmírnili jeho nejistotu a strach. Po úmrtí provedeme pietní úpravu těla a poskytujeme psychickou podporu pozůstalým. Rodina se může v klidu se svým zemřelým rozloučit. V případě, že rodina nestihne přijet, je tělo uloženo do místnosti posledního rozloučení, kde může proběhnout rozloučení rodiny se zemřelým. Rodině pomůžeme sbalit věci po zemřelém, zodpovíme jejich dotazy a poradíme s potřebnými náležitostmi.

Pouze část nákladů na lůžko a den hradí obecně prospěšné společnosti TŘI zdravotní pojišťovny. Ostatní finance získáváme z dotací, od dárců a sponzorů. Z tohoto důvodu si pacient podle svých možností přispívá na nadstandardní ubytování a služby. Ze sociálních důvodů lze částku snížit.

AKTUÁLNÍ CENÍK SLUŽBY NALEZNETE ZDE

Mohu se přijít podívat do zařízení?
Určitě Vás rádi uvítáme, provedeme zařízením a odpovíme na Vaše dotazy. Kontaktujte pracovníka sociálního oddělení socialni.pracovnik@hospic-cercany.cz.

 

Jak a kdy mohu kontaktovat lékaře?
Lékař je dostupný pro Vás podle rozpisu služeb. Zdravotní personál Vám pomůže najít službukonajícího lékaře. Je možné si dohodnout schůzku s  lékařem.

 

Co musím vzít sebou pro mého blízkého?
Naše zařízení zabezpečuje všechno, co je nevyhnutné k  péči. Doporučujeme přinést s sebou osobní hygienické potřeby a věci blízké (fotky, knihu, tranzistor…), vše, co pacientovi zpříjemní pobyt a navodí co nejosobnější atmosféru. Jedná se o menší předměty osobního charakteru.

 

Mohu přinést nutriční výrobky, např. Nutridrinky?
Nutriční výrobky nabízíme pacientům, ale také vítáme, když přinesete s sebou to, co má pacient rád, nebo co mu prospěje. Vše bude následně označeno jménem a uloženo dle skladovacích podmínek, v  lednici.

 

Můžeme si pobyt u Vás dovolit?

Ano, naše služby jsou dostupné všem bez ohledu na finanční možnosti. V případě složité sociální situace denní platbu upravíme dohodou dle individuálních možností uživatele služby.

 

Za jak dlouho můžete pacienta hospitalizovat?

Pokud máme volné lůžkové a diagnostické kapacity, jsme schopni přijmout pacienta v horizontu několika dní. K urychlení hospitalizace přispívá správně a kompletně vyplněná žádost a přiložená lékařská zpráva. Po schválení žádosti Vám bude naším sociálním pracovníkem sdělen termín přijetí.

 

Přijímáte i o víkendu?

Bohužel ne.

 

Co dělat v případě, že můj blízký přestane přijímat jídlo a tekutiny?

Když tělo začíná umírat, pak je zcela přirozené, že už nechce přijímat potravu. Tekutiny podáváme také jen do momentu, kdy si o ně pacient žádá a je schopen polykat. V případě, že už nemocný není schopen přijímat tekutiny, jen zvlhčujeme ústa a rty, infuze nepodáváme (mohly by způsobit nežádoucí otoky, ztížit dýchání a přivodit zmatenost).

Snažíme se vytvářet podmínky podobné příjemnému domácímu prostředí, nejen vybavením, ale i denním režimem.

Na dvou patrech jsou k  dispozici jednolůžkové pokoje s  vlastním bezbariérovým sociálním zařízením. Pokoje jsou vybaveny polohovacími lůžky, televizí a přistýlkou pro rodinné příslušníky či přátele. Některé pokoje mají balkon s  vnějším sezením.

Dva dvoulůžkové pokoje nabízí možnost pobytu pro manželský pár, nebo partnery, kteří potřebují naši péči.

Pro chvíle rozjímání a osobní reflexe se nabízí hezký prostor malinké kapličky, pro oddych a pobyt na čerstvém vzduchu zase krásná zahrada a atrium.

Aktivnější chvilky mohou pacienti, klienti i návštěvy trávit v prostorách Centra denních služeb, kavárny nebo knihovny.

Naším posláním je pečovat o naše pacienty co nejkvalitněji po odborné stránce a s otevřeným srdcem. Snažíme se připravovat takové podmínky, aby se v našem zařízení nejen pacienti, ale i hosté cítili spokojeně. Pokud však kdokoliv z našich klientů či jejich blízkých bude mít potřebu vyjádřit nespokojenost, má na to plné právo. 

Všechny stížnosti či připomínky považujeme za podněty pro zlepšení kvality poskytované péče a služby. Podané stížnosti v žádném případě neohrozí kvalitu a přístup našich zaměstnanců k Vám či Vašim blízkým.  

Stížnost má právo podat uživatel služby, rodinný příslušník či jiná osoba. Zabýváme se i anonymním podáním stížnosti. Stížnost lze podat písemně, elektronicky, telefonicky nebo ústně.

Stížnost nesmí vyřizovat osoba, proti které je stížnost směřována. Stížnost vyřizuje vedoucí pracovník útvaru, ke kterému se stížnost vztahuje. Ostatní stížnosti vyřizuje ředitel. Pokud by se stížnost týkala osoby ředitele, jejím vyřízením se bude zabývat předseda správní rady.

Písemnou stížnost je možné poslat poštou na adresu: TŘI, z.ú., Sokolská 584, 257 22 Čerčany či vhodit do schránky TŘI, z.ú., umístěné v suterénu vedle recepce.

Elektronickou, telefonickou nebo osobní stížnost je možné podat u pracovníků zodpovědných za konkrétní službu.

Za řádné a včasné vyřízení všech stížností a připomínek je zodpovědný ředitel TŘI, z.ú., popřípadě předseda správní rady TŘI, z.ú.

Všechny podané stížnosti evidujeme v Knize stížností, která je uchovávána v sekretariátu organizace. U písemných a elektronických stížností se zakládá jak podaná stížnost, tak i vyřízení stížnosti. U telefonicky a osobně podaných stížností se zakládá záznam, který obsahuje předmět stížnosti. I v případě, že je stížnost řešena ústně, je o provedeném vyřízení proveden písemný záznam, který se zakládá.

Stížnost vyřizujeme bez zbytečného odkladu, a to ve lhůtě maximálně 7 dnů od obdržení stížnosti. Následně Vás písemně seznámíme s naším stanoviskem či způsobem nápravy.

 

KONTAKTY PRO PŘIJÍMÁNÍ STÍŽNOSTÍ 

Lůžkový hospic

Stížnosti a připomínky k pracovníkům přímé péče (zdravotní sestry, ošetřovatelé, pracovníci v sociálních službách) se podávají u vrchní sestry:

  • e-mail: vrchnisestra@hospic-cercany.cz
  • tel.: 731 619 788

Stížnosti a připomínky k lékařům se podávají u vedoucího lékaře:

  • e-mail: vedoucilekar@hospic-cercany.cz                  
  • tel.: 734 392 627

Stížnosti a připomínky k pracovníkům sociálního oddělení (včetně Centra denních služeb) se podávají u vedoucí sociálních služeb:

  • e-mail: socialni@hospic-cercany.cz    
  • tel.: 734 695 547

Stížnosti a připomínky k práci psychologa se podávají řediteli:

  • e-mail: reditel@hospic-cercany.cz                  
  • tel.: 731 648 977

Kuchyň, stravování, úklid, recepce

Stížnosti a připomínky, které se týkají stravování, úklidu či služeb recepce se podávají u vedoucího provozu:

  • e-mail: provozni@hospic-cercany.cz 
  • tel.: 731 604 239 

Stížnosti a připomínky lze podat i přímo řediteli organizace:

  • e-mail: reditel@hospic-cercany.cz                  
  • tel.: 731 648 977

nebo předsedovi právní rady:

  • e-mail: rataj.jean@gmail.com              
  • tel.: 731 619 787 

V případě Vaší nespokojenosti se způsobem či výsledkem řešení stížnosti se můžete obrátit na nezávislý orgán:

  • Kancelář veřejného ochránce práv, Brno, Údolní 39, 602 00
  • Krajský úřad Středočeského kraje, Zborovská 11, 150 21 Praha 5
Souhlasím až do písemného odvolání se zpracováním výše uvedených údajů a údajů o došlých platbách organizaci TRI, za účelem zařazení do databáze dárců, péče o dárce, informování o činnosti této organizace a zasíláním statistik
CzechEnglishVietnameseGermanFrenchRussianSpanishItalianChinese (Simplified)